Στις Βάκχας με τους Έλα Μωρέ
(Εφημερίδα
των συντακτών 8 Σεπτ. 2018)
"Βάκχαι" του Ι. Ξενάκη, μουσική διεύθυνση Νίκος Βασιλείου, σκηνοθεσία Γιάννος Περλέγκας (φωτ. Δημήτρης Σακαλάκης) |
Συνεχίζουμε με «Καλοκαιριάτικα ληγμένα και μη», με
μερικά απ’ όσα μας φόρτωσε το καλοκαίρι, κάποια ληγμένα με την έννοια
ότι δεν είναι στην επικαιρότητα, σχετίζονται όμως με θέματα και φαινόμενα
πολιτικοϊδεολογικά, γλωσσικά κ.ά., που τα συναντούσαμε και θα τα συναντούμε,
άσχετα από την όποια επικαιρότητα, την όποια αφορμή δηλαδή.
1. Φωτιές μας άναψαν οι Βάκχες του
Ξενάκη, όπερα που παρουσιάστηκε πρώτη φορά στην Ελλάδα, στη Λυρική Σκηνή. Φωτιές,
γιατί ο Ξενάκης έχει τον τίτλο στο πρωτότυπο: Βάκχαι, στοιχείο που μοιάζει να ενθουσίασε μα και να μπέρδεψε. Κι όμως,
είναι απλό, θα ’πρεπε να είναι απλό: ή «το έργο Βάκχαι» όπως διαβάζω λ.χ. στο σάιτ της ίδιας της Λυρικής, ή «οι Βάκχες», «τις Βάκχες», όπως διαβάζω στο ίδιο πάντα κείμενο –όπου ωστόσο
ξεφυτρώνει ξαφνικά κι ένα «οι Βάκχαι».
Και, διόλου περίεργο, αυτός ο άτοπος συνδυασμός κυριάρχησε στα μίντια. Οι Βάκχαι και δώσ’ του οι Βάκχαι, ώσπου γκρεμοτσακίστηκαν σε μια
αιτιατική: «τις Βάκχαι»! Αν θέλουμε όμως
τίτλο στο πρωτότυπο, δεν μπορεί να τα ’χουμε όλα δικά μας: «το έργο / η όπερα Βάκχαι»· αλλιώς «οι Βάκχες».
Γιατί «οι Βάκχαι» δεν υπάρχουν, θα ’πρεπε να ’ναι πια ΑΙ Βάκχαι, οπότε και
ΤΑΣ Βάκχας–ή τάχα «τις Βάκχας»;
Αυτό μου θύμισε «τις παραστάσεις της Αθηναϊκή Σκηνή», ή
«την πρώτη περίοδο του Βλάσσης» (= του εστιατορίου), όπως ξανάγραφα παλιά, που λίγο απέχουν απ’ «το πρωτοσέλιδο της Νέα» ή «της Τα Νέα», ή «πήγα στην Επίδαυρο και είδα την Πέρσαι» –ή «την Βάκχαι»!
Κοντός ψαλμός, αλληλούια, φοβάμαι.
2. Η
Βούλα Παπαχρήστου είναι νέα και ταλαντούχα, μοιάζει να έχει σίγουρο μέλλον, έτσι
θα μας απασχολεί κάθε φορά, αναπόφευκτα, και μακάρι, λέω εγώ, με το παρελθόν
της, που επίσης αναπόφευκτα θα την ακολουθεί.
Δεν ξέρω αν και το επόμενο χρυσό, ή κι
ασημένιο και χάλκινο, γίνει δεκτό με πανηγυρισμούς όπως: «Μπράβο ρε Βουλάρα!
Κάνεις περήφανους όλους τους Έλληνες και κερνάς πόνο τα ανθελληνικά ελληνόφωνα
σκουπίδια. Περαστικά σας ζώα» (Π. Ηλιόπουλος), ή: «Πιείτε ξιδάκι αντιφάδες του “δημοκρατικού”
τόξου και σταλινομα@άκες» (Χρ. Παππάς) κ.ά.
Το σίγουρο είναι ότι θα ξαναβγούν οι
Έλα Μωρέ, που αποτελούν εντέλει και τη συντριπτική, θα έλεγα, πλειονότητα, και
θα μυκτηρίσουν όσους «μίζερους» και «κολλημένους» ή «μικρόψυχους» επιμένουμε να
θυμόμαστε αυτά που μες στη μεγαθυμία τους εξαφανίζουν ή παραβλέπουν αυτοί, πίσω
από ένα «σιγά ντε, ένα αστείο, έστω ρατσιστικό, έκανε κάπου κάποτε ένα 20χρονο
παιδί, που όμως ζήτησε συγνώμη…» κτλ.
Απ’ την αρχή λοιπόν: Εκτός από το (α) κάπου
κάποτε αστείο (ότι τα κουνούπια του Νείλου θα φάνε καλά εδώ, με τόσους
Αφρικανούς που έχουμε), που της κόστισε τη συμμετοχή στους Ολυμπιακούς του ’12,
έχουμε ανάρτηση (β) φωτογραφίας με 45άρι όπλο και την επιγραφή «Μολών λαβέ»,
(γ) βίντεο με αερομαχία ελληνικού αεροπλάνου με τουρκικό και την επιγραφή:
«Γάμα τον κωλότουρκο», (δ) φωτογραφία με τον Κασιδιάρη σε ιδιαίτερα οικείες στιγμές,
ενώ αργότερα, το ’13, μετά τον αποκλεισμό και τις τάχα συγνώμες, (ε) υπεράσπιση
του Κασιδιάρη για το χαστούκι στην Κανέλλη, (στ) και κυρίως του «έργου» του: «ο
Κασιδιάρης εκφράζει τα λόγια του απλού πολίτη, τα περνάει μέσα στη Βουλή»!
Οι τάχα συγνώμες ήταν προς την
Ομοσπονδία της, μήπως γλιτώσει τον αποκλεισμό. Μόνο. Σε δύο τουλάχιστον τηλεοπτικά
ρεπορτάζ-συνεντεύξεις σε μεγάλα κανάλια επαναλάμβανε πως «φυσικά και δεν
μετανιώνει, ένα αστείο ήταν», και συμπλήρωνε φιλοσοφώντας: «δεν χρειάζεται να
μετανιώνει κανείς για κάτι που έκανε στη ζωή του»! Στην επόμενη ερώτηση για τις
«οικειότητες» με τον Κασιδιάρη, ακούγαμε κάτι ήξεις αφήξεις, που κορυφώνονταν (αυτοβούλως!)
με την ανάλυση για τον Κασιδιάρη-εκφραστή του λαού. Όσο για το χαστούκι, «η
Κανέλλη το προκάλεσε», απάντηση που επαναλήφθηκε σε διάφορες παραλλαγές.
«Είστε ρατσίστρια;» τη ρωτούσε σχεδόν γελώντας ο
δημοσιογράφος, εννοώντας: «αφήστε τους μαλάκες να λένε…» Εδώ πια η Παπαχρήστου
μόνο σταυρό που δεν φιλούσε, απαριθμούσε ίσα ίσα «έγχρωμους» αθλητές και
αθλήτριες που θαυμάζει –όπως οι χουλιγκάνοι, που αποθεώνουν αντιρατσιστικά τους
δικούς τους μαύρους παίκτες, ενώ στους άλλους πετάν ρατσιστικότατα μπανάνες, μιμούνται
κραυγές πιθήκων κτλ.
Συγνώμη λοιπόν δεν υπήρξε, υπήρξε ίσα ίσα συνέχεια
και αυτοεπικύρωση του φιλο(;)χρυσαυγιτισμού της. Τώρα, δεν μοιάζει να ’χει
μεταστραφεί (κάτι δείχνει και ότι την κανακεύουν ακόμα οι χρυσαυγίτες, ενώ
τοπικές οργανώσεις τους την ακολουθούν στο τουίτερ), όμως απέχει. Να απέχουμε
κι εμείς; Ενδεχομένως. Αλλά όχι ξεχνώντας και προπαντός αλλοιώνοντας αλήθεια
και πραγματικότητα. Αλλιώς, και τον Βορίδη με το τσεκούρι να συχωρέσουμε, κι ας
μη ζήτησε ποτέ συγνώμη, μόνο κάτι σαν τους Έλα Μωρέ ψελλίζει πάντα κι αυτός –που
επίσης νέος άνθρωπος ήταν τότε. Και φυσικά θα συχωρέσουμε και τον Άδωνη, που
αυτός ζήτησε και παραζήτησε συγνώμη για τα αντισημιτικά του!
Έχουμε όμως κι άλλα «καλοκαιριάτικα». Θα
συνεχίσουμε.