Άσεμνα αναγνώσματα και μάταια σχόλια
1. «Σόου έδωσε ο πρύτανης του Αριστοτελείου κ. Αν. Μάνθος στο 30ό ετήσιο συνέδριο Γλωσσολογίας που έγινε στη Θεσσαλονίκη στις 2 Μαΐου. “Είμαι γιατρός μόνο για τα μάτια του κόσμου” παραδέχθηκε. Εννοούσε φυσικά ότι είναι οφθαλμίατρος. Έπειτα από αυτή την επιτυχία στον χειρισμό της γλώσσας θέλησε να γνωστοποιήσει στο ακροατήριο τους προβληματισμούς του για την ελληνική γλώσσα, που μοιάζουν με εκείνες του κ. Ευριπίδη Στυλιανίδη. Ο κ. Μάνθος “κούφανε” τους γλωσσολόγους υποστηρίζοντας ότι η ελληνική γλώσσα είναι πολύ πιο λογική από τις άλλες, όπως λ.χ. αποδεικνύει η ετυμολογία της λέξης κυβερνώ, η οποία σύμφωνα με τον πρύτανη σημαίνει “αυτός που αποφασίζει με τετράγωνη λογική και με αγάπη” διότι περιέχει τρεις ρίζες: “Τη ρίζα κυβ- που προέρχεται από τη λέξη κύβος, τη ρίζα ερ που προέρχεται από τη λέξη έρωτας και μία ακόμη...” Κανείς δεν έμαθε ποια είναι η τρίτη ρίζα, γιατί ο ομότιμος καθηγητής Γλωσσολογίας κ. Μιχ. Σετάτος, θέλοντας προφανώς να προστατεύσει το ακροατήριο, έβαλε πάγο στον πρύτανη. “Μα τι μας λέτε;” του είπε. “Αυτά δεν στέκουν επιστημονικά.”»
(Το Βήμα 10.5.09)
Εδώ πια κώλωσε, είν' η αλήθεια, ο πρύτανης, και δεν ήξερε πώς να τα μαζέψει. Κάτι είπε για θεμιτές διαφωνίες, για το δικαίωμά του να λέει πράγματα που έχουν καταγραφεί (άδηλο πού) κτλ.
διαβάστε τη συνέχεια...
2. Πέρσι, στο 29ο συνέδριο, ο αυτός πρύτανης, πάλι στο χαιρετισμό του, με την επιφύλαξη ότι «προφανώς κομίζ[ει] γλαύκα εις Αθήνας», μίλησε για το «εύρος» της ελληνικής, που η χάρη της έφτασε ώς το Ασουάν και το Σουέζ, που, αν τα διαβάσεις με τη δέουσα φορά, από τα δεξιά προς τα αριστερά, σου επιστρέφουν αμέσως τα Νάουσα και Ζευς.
3. "Δηλαδή" είπε στους φοιτητές της φίλη γλωσσολόγος, "αν γίνω λόγου χάρη πρυτάνισσα, θα μπορώ να χαιρετίσω συνέδριο ογκολόγων, και να τους μιλήσω για κάποιον άλλο τρόπο πολλαπλασιασμού των καρκινικών κυττάρων και προπαντός για τη θεραπεία με το νερό του Καματερού και τη φραπελιά."
4. «Η παρουσία της ελληνικής γλώσσας ανά τους αιώνες και το μέλλον της στην εποχή της παγκοσμιοποίησης ήταν τα θέματα που απασχόλησαν τους συμμετέχοντες επιστήμονες σε σχετική ημερίδα, που οργανώθηκε απόψε στην αίθουσα τελετών της παλιάς Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ. “Κινδυνεύει η ελληνική γλώσσα από την παγκοσμιοποίηση;” ήταν το ερώτημα που τέθηκε αρκετές φορές κατά τη διάρκεια της ημερίδας από επιστήμονες και κοινό.
»“Προσωπική μου άποψη είναι ότι η παγκοσμιοποίηση μπορεί να αποτελέσει απειλή ή ευκαιρία ανάλογα με τη χρήση της. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που υπάρχει είτε το θέλουμε είτε όχι”, παρατήρησε ο πρύτανης του ΑΠΘ, Αναστάσιος Μάνθος. Ο κ. Μάνθος αναφέρθηκε στη σημασία της διατήρησης “της βιοποικιλότητας των πολιτισμών, ώστε ο κάθε λαός να έχει τη δική του ξεχωριστή θέση στο παγκόσμιο γίγνεσθαι”.
»Για έκπτωση των γλωσσών σε παγκόσμιο επίπεδο, που οδηγεί σε μια μορφή εκβαρβαρισμού έκανε λόγο ο τέως πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου, Βασίλης Φίλιας. Ο ομιλητής υπογράμμισε τη σημασία της ενίσχυσης της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών προκειμένου να διασφαλιστεί το μέλλον της ελληνικής γλώσσας.
»Την περαιτέρω διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, η οποία “αποτέλεσε βασικό όχημα της διάδοσης του πολιτισμού μας σε όλο τον κόσμο”, υποστήριξε και ο ακαδημαϊκός, Αντώνης Κουνάδης, προσθέτοντας χαρακτηριστικά: “Η προς το μέλλον πορεία του έθνους πρέπει να έχει ως πυξίδα πορείας το παρελθόν”.
»Μια περισσότερο σύγχρονη διάσταση της εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας, με ηλεκτρονικά μέσα, όπως την επιχειρεί μέσα από το δικτυακό του τόπο το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ, παρουσίασε ο αναπληρωτής πρόεδρος του Κέντρου και καθηγητής του ΑΠΘ, Ιωάννης Καζάζης. “Πλάι στα βιβλία πρέπει να αναπτύξουμε και όλες εκείνες τις ηλεκτρονικές δυνατότητες που μας παρέχει αφειδώς η εποχή”, εξήγησε ο κ. Καζάζης.
»Τέλος, ο φιλόλογος και συγγραφέας, Αχιλλέας Λαζάρου, έκανε αναδρομή στη μεγάλη πορεία της ελληνικής γλώσσας από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και σε όλο τον κόσμο, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη διαδρομή της ελληνικής γλώσσας στη νοτιοανατολική Ευρώπη.
»Την ημερίδα διοργάνωσε το Σωματείο “Ελληνική Γλωσσική Κληρονομιά” σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.»
(Καθημερινή 11.5.09)
5. Ο Κουνάδης, ο Φίλιας, η Ελληνική Γλωσσική Κληρονομιά στο ΑΠΘ, σε συνεργασία μαζί του, πλάι στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.
Και πού ήταν ο Άδωνις, η Τζιροπούλου-Ευσταθίου, η Ελληνική Αγωγή, ο Λιακόπουλος;