4/8/07

Κουτοπονηριές

Η λύση βρέθηκε: θα μοιραστεί σε όλους τους μαθητές της Στ΄ δημοτικού το κλασικό μυθιστόρημα της Διδώς Σωτηρίου Ματωμένα Χώματα. Σαφώς κουτοπόνηρη η εμβαλωματική λύση: δεν αποσύρουμε το βιβλίο της Ιστορίας μη μας πούνε δα και αντιδραστικούς, μοιράζουμε όμως μαζί και ένα λογοτεχνικό έργο για τα Μικρασιατικά, έργο εγνωσμένης αξίας που δίνει όλη την αγριότητα της εποχής, και γραμμένο από αριστερή συγγραφέα: άρα, όλα τα στόματα κλειστά!

διαβάστε τη συνέχεια...

Πολλές είναι οι παράμετροι αυτής της ιστορίας, ακόμα ακόμα και εμπορικές, θα ’φτανε να πει κανείς.

Σε δυο σημεία μόνο θα σταθώ, χωρίς καν να ρωτήσω γιατί λόγου χάρη να μη μοιραζόταν στα παιδιά, μαζί και με τη Διδώ Σωτηρίου, Η ζωή εν τάφω αίφνης, του (εθνικόφρονα μάλιστα) Στράτη Μυριβήλη, να δούνε τα παιδιά την αγριότητα εντέλει του πολέμου, κάθε πολέμου!

Σκέφτομαι λοιπόν ότι η Διδώ Σωτηρίου θα ’ναι από ψηλά πανευτυχής, όπως κάθε συγγραφέας που βλέπει το έργο του να φτάνει σε τόσα χέρια.

Αλλά παράλληλα αναρωτιέμαι πώς θα της φαινόταν, πώς θα ένιωθε η συνεπής αυτή αγωνίστρια, στις πρώτες πάντοτε γραμμές της μαχόμενης Αριστεράς, πώς θα ένιωθε, λέω, που το έργο της γίνεται φτηνό εργαλείο σε πολιτικάντικα παιχνίδια, και μοιράζεται σαν αντίβαρο σε μια υπόθεση που ξεκίνησε από το πατριωτικό-εθνικιστικό και θρησκευτικό λόμπι.

Αλλά αυτά είναι σκέτες εικασίες.

Το μόνο σίγουρο είναι πως θα είχε εκμανεί ακούγοντας από παντού κακοποιημένο το όνομά της, σύμφωνα με τις λογιοτατίζουσες μόδες της εποχής, μια και η Διδώ Σωτηρίου υπήρξε πάντοτε Διδώ - της Διδώς, και όχι «της Διδούς», όπως την ανάγγειλε η υπουργός Παιδείας και την αναπαρήγαγαν τα Μέσα.

Τα Νέα, 3 Αυγούστου 2007

buzz it!

7 σχόλια:

δασκαλάκος είπε...

Με αφορμή αυτό το σχόλιο, το οποίο ως συνήθως το προσυπογράφω (και με τα δυο τα χέρια!) θέλω να ρωτήσω το εξής. Γιατί μια εφημερίδα (Τα Νέα) και ακόμα χειρότερα ένα κανάλι (το MEGA) να λαϊκίζουν τόσο πολύ στο συγκεκριμένο θέμα (αλλά γενικότερα στα θέματα της Παιδείας);

Έχω προσέξει ότι θα προβάλουν, ειδικά το MEGA, κάθε άποψη που ενδεχομένως θα προκαλέσει πρόβλημα στην Κυβέρνηση και στην υπουργό Παιδείας, ανεξαρτήτως αν η άποψη αυτή είναι ορθή ή όχι.

Είναι θλιβερό, σ' ολόκληρη εφημερίδα σαν Τα Νέα, μόνο εσείς να έχετε το θάρρος να υπερασπιστείτε το επίμαχο βιβλίο, ή για να είμαι πιο ακριβής, να στηλιτεύσετε τη μισαλοδοξία και το φανατισμό όσων έχουν κάνει τόσο μεγάλο ζήτημα το πώς θα διδάσκεται η Μικρασιατική Καταστροφή σε δωδεκάχρονα παιδιά, πρόθυμοι να υπεασπιστούν ιστορικούς μύθους, πάντα στο όνομα της αλήθειας(!), μέσα στο εθνικιστικό τους παραλήρημα.

Δηλαδή, αν επιτέλους μπει και στα ελληνικά σχολεία η θεωρία της εξέλιξης των ειδών, και βγουν όλοι οι παπάδες να ωρύονται ότι δεν καταγόμαστε απ' τον πίθηκο, μόνο και μόνο επειδή κάποιοι ανεγκέφαλοι θα πάνε να ψηφίσουν ΛΑΟΣ, άρα θα πληγεί η Νέα Δημοκρατία, Τα Νέα και το MEGA θα βγουν να προβάλουν τις απόψεις των παπάδων και τον "ευφυή σχεδιασμό";

Έλεος πια...

Ανώνυμος είπε...

Η Διδώ της Διδούς είναι το σωστό.
Είναι αρχαίο όνομα και ανέκαθεν κλίνεται έτσι.

Ενώ μπορείς άνετα να πείς η Μαριγώ της Μαριγώς ή η Λενιώ της Λενιώς.

J95 είπε...

Τι πάει να πει "ανέκαθεν"; Αφού η ίδια η Διδώ Σωτηρίου ΔΕΝ το έκλινε έτσι. Live with it.

J95 είπε...

...κι άμα το πάμε έτσι να το προφέρουμε και Ντίντοο (όπως στα αρχαία). Όχι μισές δουλειές.

Ανώνυμος είπε...

"δασκαλάκο" 9.08

Οταν βγάλεις το comment moderation τα σχόλια σου θα αποκτήσουν αξία.
Προς το παρόν, σε εμένα μόνο λογοκρισία αντιφωνούντων μου θυμίζεις. Μη διαβάσω δικαιολογίες για ύβρεις διότι υπάρχει η δυνατότητα διαγραφής σχολίων.

Οσο για το θέμα, δεν με ενοχλεί περισσότερο ο φανατισμός απ' ότι ο άκρατος νεοτερισμός, πρόκειται περί εξέλιξης κάτω από την πίεση του βιασμού.


SNB
bloopers

Ανώνυμος είπε...

j95
Η ίδια η Διδώ Σωτηρίου μπορούσε να το λέει όπως η ίδια ήθελε, όμως αυτό δεν σημαίνει οτι έτσι στοιχειοθέτησε καικανόνα γραμματικής!

Το Ντιντοο είναι πιθανολόγηση του Έρασμου - δεν είναι θέσφατο.

Γιάννης Χάρης είπε...

ευχαριστώ θερμότατα, δασκαλάκο, για τα τόσο καλά λόγια: θα το πάρω πάνω μου :-)


j95, ευχαριστώ για τις καίριες, αποστομωτικές παρατηρήσεις, αλλά ο φίλος ανώνυμος δεν πείθεται. Ας κάνουμε άλλη μια προσπάθεια:

αγαπητέ ανώνυμε, λοιπόν, προτού αποφαινόμαστε τόσο κατηγορηματικά για κάτι, ποιο το σωστό και ποιο το λάθος, οφείλουμε, όλοι μας, να ανοίγουμε και κάνα βιβλίο

οπότε θα 'βλεπες, λ.χ., διά στόματος μάλιστα Γ. Ν. Χατζιδάκι, πως το "ανέκαθεν" που δεν ξέρω ποιος σου το είπε και το λες, από τα χρόνια κιόλας της Κοινής είχε αρχίσει να μην ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα: ήδη τα -ώ/-ούς κλίνονταν -ώ/-ώς δηλαδή!

είκοσι ολόκληρους αιώνες μετά, μόνο σποραδικά και μόνο προκειμένου για τα αρχαία πρόσωπα, για την αρχαία Σαπφώ δηλαδή ή τη Διδώ του Αινεία, μόνο τότε, και πάλι ξαναλέω όχι πάντα, διατηρούνταν [και] η γενική σε -ούς.

τα υπόλοιπα είναι μόδες δέκα-δεκαπέντε μόλις χρόνων: νέος θα 'σαι, μαγκιά σου, και δε θα το ξέρεις, πως δηλαδή, ξαναλέω, ώς πριν από 10-15 χρόνια πραγματικότητα ήταν η γενική -ώς και όχι -ούς!

αλλιώς, τι πά' να πει "αρχαίο όνομα"; και η "γλώσσα" αρχαία λέξη είναι, γιατί δεν κλίνουμε "της γλώσσης;", έστω όταν πρόκειται για την αρχαία ελληνική, σύμφωνα με τον επίσης ανυπόστατο παλαιότερο "κανόνα" (συνήθεια απλώς ήταν, και τίποτα περισσότερο!), το ημίμετρο, να λέμε της Σαπφούς για την αρχαία ποιήτρια, αλλά της Σαπφώς για τη Σαπφώ Νοταρά.

δεν έκλινε λοιπόν η Διδώ Σωτηρίου το όνομά της κατά το γούστο της, παρά κατά τον κανόνα που είχε αρχίσει να διαμορφώνεται 20 αιώνες πριν και ήταν ήδη παγιωμένος στις μέρες της. Άλλοι κλίνουν πια κατά τα γούστα τους, κι ελπίζω τώρα να κατάλαβες τι σόι γούστα είναι αυτά!